کیمیای عدالت

سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

کیمیای عدالت

سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

احتمال هسته‌ای شدن عربستان توسط آمریکا

احتمال هسته‌ای شدن عربستان توسط آمریکا

به نقل از پرو پاپلیکا، برخی منابع خبری اعلام کرده اند که دولت دونالد ترامپ برخلاف سیاست چند دهه گذشته آمریکا در حال گفتگو برای ارزیابی امکان انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان است؛ اقدامی که منتقدان آن را گامی در جهت آغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه می دانند.

دولت عربستان از چندی پیش به دنبال ساخت نیروگاه و کسب فناوری هسته ای است تا از این طریق بتواند مصرف داخلی نفت خود را کاهش داده و بخش اعظمی از نفت تولیدی خود را صادر کند. اما مقامات قبلی و فعلی آمریکا معتقدند که نیت واقعی این کشور دستیابی به قابلیت غنی سازی اورانیوم در رقابت با ایران است.

دولت آمریکا پیش از این به دلیل عدم تعهد عربستان به پذیرش پادمان های نظارتی خاص با هسته ای شدن این کشور مخالفت کرده است اما اکنون ممکن است به دلیل روابط نزدیک دولت ترامپ با ریاض، واشنگتن در سیاست قبلی خود بازنگری کند.

«کریستوفر فورد» از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا در زمینه مقابله با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی روز سه شنبه فاش کرد که دولت ترامپ در حال گفت‌وگو با دولت عربستان درباره انتقال فناوری هسته ای است.

یک مقام دولتی عربستان نیز ماه گذشته در کنفرانسی در ابوظبی برای اولین بار از قصد این کشور برای استخراج اورانیوم برای استفاده در برنامه هسته‌ای خود خبر داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.