کیمیای عدالت

سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

کیمیای عدالت

سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

اسراییل و عربستان ناچار به پذیرش توافق هسته‌ای ایران هستند

یک استاد روابط بین‌الملل گفت:عربستان و اسرائیل؛ راهبردهای متصل به یکدیگر دارند اما در نهایت مجبورند مقابل توافق هسته‌ای کوتاه بیایند.
به گزارش نامه نیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص واکنش کشورهای عربی نسبت به توافق هسته‌ای گفت: هم برخی از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و هم اسرائیل دوست نداشتند که ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای دست یابند.

وی با اشاره به اظهارت رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت عربستان مبنی بر حمله کشورهای عربی بدون کمک آمریکا به ایران اظهار داشت: هر وقت اسرائیل و برخی از کشورهای عربی به سرکردگی عربستان از رفتار ایران عصبانی بوده‌اند، شک نکنید که اقدام ایران درست بوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه عربستان و رژیم صیهونیستی هم‌اینک در اوج عصبانیت هستند‏، تصریح کرد: عربستان بیشترین منافع اقتصادی، و اسرائیل بیشترین منافع راهبردی را در پی تحریم و در تنگنا قرار گرفتن کشورمان به دست آوردند.

فلاحشت‌پیشه در پاسخ به این سوال که آیا مخالفان منطقه‌ای ایران به توافق تن می‌دهند؟ خاطرنشان کرد: معتقدم هم عربستان و هم اسرائیل؛ راهبردهای متصل به یکدیگر دارند اما در نهایت مجبور هستند کوتاه بیایند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هفتم و هشتم ادامه داد: اوباما دو سال پیش به ملک عبدالله یادآوری کرده بود که ایران واقعیت و قدرتی در منطقه است که این قدرت را باید به رسمیت شناخت.

وی با بیان اینکه اگر اتحاد و انسجام در کشور باشد و بتوانیم به بهترین نحو توافق را به پیش ببریم، توان ایران افزایش می‌یابد‏، ابراز داشت: اجرای توافق می‌تواند موجب افزایش قدرت ایران در منطقه شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با یادآوری اینکه نتانیاهو بیش از هر کس دیگری تاوان توافق هسته‌ای را خواهد پرداخت‏، بیان کرد: هم‌اینک طرح عدم کفایت ائتلاف نتانیاهو به مجلس اسرائیل داده شده است و وی به شدت تحت فشار است زیرا بسیاری در اسرائیل معتقدند نتانیاهو با اتخاذ سیاست‌های افراط‌گرایانه و سیاه به مذاکرات، فرصت‌های اسرائیل را از بین برده است.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: بعد از اعلام توافق برجام نیز نخست وزیر اسرائیل ضعیف‌تر شده و از جایگاه ضعف برخورد می‌کند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که توافق هسته‌ای ایران به چه میزان در حل بحران‌های منطقه‌ای کمک کند؟ عنوان کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر ثبات و ایجاد آرامش در منطقه است، ولی رژیم صیهونیستی و عربستان راهبردشان را بر ایجاد بحران و بی‌ثبات‌سازی منطقه شکل داده‌اند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه توافق هسته‌ای راهبرد مبتنی بر ثبات ایران در منطقه را تقویت می‌کند‏، تاکید کرد: توافق هسته‌ای می‌تواند راهبرد بحران‌سازی را از بین ببرد و بی‌تردید فعال‌تر شدن دیپلماسی منطقه‌ای و رایزنی شخص آقای ظریف می‌تواند به حل مشکلات منطقه کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.