کیمیای عدالت

سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

کیمیای عدالت

سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

موشک کروتال Crotale missile

موشک کروتال Crotale missile

موشک کروتال یا "ای دی آی آر" موشک کوتاه برد و موشک زمین به هوا است که قابلیت استفاده در همه نوع شرایط آب و هوایی را دارد و برای رهگیری موشک ضدکشتی ارتفاع پائین و هواپیماها استفاده میشود.

   


موشک کروتال یا "ای دی آی آر" موشک کوتاه برد و موشک زمین به هوا است که قابلیت استفاده در همه نوع شرایط آب و هوایی را دارد و برای رهگیری موشک ضدکشتی ارتفاع پائین و هواپیماها استفاده میشود.

توسعه این سیستم در ابتدا معروف به Crotale R440 بود و توسط شرکت Thomson-Houston جهت استفاده در آفریقای جنوبی طراحی شد اما بعدها توجه ارتش فرانسه به این سیستم جلب شد و در دو گونه‌ زمینی و دریایی مورد استفاده قرار گرفت.
بخش کنترل آتش سیستم از حسگرهای اصلی شناور، سیستم آتش برجک و سیستمی هماهنگ‌ کننده تشکیل شده‌ است. برجک سیستم تعداد 8 موشک را در محفظه‌هایی ضدآب نگهداری می‌کند و مخزن سیستم که در پشت برجک قرار دارد دارای تعداد 18 موشک می‌باشد.
نخستین مدل زمینی این سیستم دارای تعداد چهار لانچر بود. جهت افزایش قدرت تحرک و جابه‌جایی، سیستم برروی شاسی تانک AMX-30 سوار شد. بعدها تعداد لانچرها به شش عدد تغییر یافت. در ارتش فنلاند سیستم برروی خودروی Sisu Pasi نصب‌ شده و دارای تعداد هشت لانچر است.
سیستم Crotale روی تعداد زیادی از شناورها نصب‌ شده‌ است به طور مثال در ناوهای محافظ کلاس La Fayette این سیستم با هشت مقر شلیک و در کنار آشیانه‌ بالگرد نصب‌ شده‌ است.

فناوری بخش موشکی سیستم Crotale از سه قسمت تشکیل شده‌ است: یک خودرو جهت جابجایی، یک سیستم شلیک موشک و یک رادار رهگیری که بین دو مقر شلیک قرار می‌گیرد.
و اما بخش دوم یک بخش نظارت راداری است که روی یک خودرو نصب‌ شده‌ است. خودروی راداری دوم قابلیت اتصال شبکه‌ای به چند خودروی لانچر را داراست تا کارایی و دقت ضدهوایی سیستم افزایش یابد. در گونه‌ی Crotale NG هر دو بخش شلیک‌ کننده و رادار نظارتی روی یک خودرو نصب‌ شده‌ است.

پیشران موشک از سوخت جامد استفاده‌ می‌کند و سرعت موشک را در عرض دو ثانیه به سرعت 2.3 ماخ (حدود 2800 کیلومتر در ساعت) می‌رساند. موشک سپس طبق اطلاعات راداری مسیر حرکت خود را تعیین می‌کند و طبق این اطلاعات به سمت هدف حرکت می‌کند، زمانی که موشک به هدف نزدیک شد فیوز لیزری آن فاصله‌ مناسب را تشخیص داده و موشک منفجر می‌شود.

بخش نظارت راداری و کنترل راداری سیستم دارای برد 20 کیلومتر می‌باشد. همچنین برد سیستم هدایت تلویزیونی 15 کیلومتر می‌باشد. سیستم هدایت تلویزیونی به صورت منظم از دو دوربین لیزری و عادی استفاده می‌کند. این سیستم قادر است همزمان تعداد 8 هدف را رهگیری کند. همچنین سیستم توانایی هدف قراردادن اهدافی متنوع مانند هلیکوپترهای ساکن تا اهدافی مانند جنگنده‌های با سرعت بالای 2 ماخ را داراست. بخش لانچر سیستم قادر است به سیستم‌های راداری و یا لیزری دیگر نیز متصل شود و از داده‌های آنها جهت رهگیری هدف استفاده‌ کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.